Friday, March 6, 2020

BBM3410Satu2020: NOTA RINGKAS ASAS GRAFIK


Definisi :
Asas grafik merupakan perkara asas yang penting diketahui dan difahami oleh semua yang berminat dalam penggunaan kamera, video serta apa juga bahan yang mengandungi grafik.

Elemen Asas Grafik :
- Terdapat 5 elemen asas grafik

a) Mudah 
-didefinisikan sebagai penglihatan seseorang terhadap sesuatu gambaran yang mudah difahami sama ada dalam bentuk foto mahupun video.
-contoh : gambar ombak di pesisiran pantai. Walaupun tiada teks dalam gambar tersebut, namun kita dapat tahu bahawa gambar tersebut ingin menunjukkan gambar suasana pantai. 

b) Warna
- didefinisikan sebagai kombinasi warna ataupun satu warna dalam sesuatu gambaran dalam bentuk foto mahupun video.
- penggunaan warna yang menyerlah untuk menyampaikan sesuatu mesej melalui gambatr tersebut.

c) Teks 
- merujuk pada jenis dan saiz font yang dipilih dalam persembahan grafik dan bertujuan untuk pemahaman tentang mesej yang hendak disampaikan melalui grafik.
- contoh : iklan air minuman yang menggunakan teks dan saiz font yang besar untuk menyampaikan maklumat untuk pembeli.

d) Kesesuaian
- didefinisikan sebagai grafik yang bersesuaian dengan latar iaitu latar tempat, latar masa, latar watak yang terdapat dalam sesuatu foto ataupun video.
-contoh : Animasi 'Kampung Boy' yang menceritakan tentang budak yang tinggal di kampung. Suasana di kampung yang digambarkan memalui animasi ini amat sesuai dan  mendamaikan malah masih mengamalkan rutin harian sebenar orang kampung.

e) Keseimbangan
- keseimbangan yang merujuk tentang ruang dalam foto atau video.
- ruang yang diperhatikan ialah ruang kiri, ruang kanan, ruang atas dan ruang bawah hendaklah semibang dan tidak boleh berat sebelah.
-keseimbangan ini berkait rapat dengan penggunaan Rule of Thirds terutamanya dalam gambar. 

Kepentingan Asas Grafik :
a) Menarik
-Setiap grafik yang mengandungi asas grafik yang sesuai akan dapat memberi peluang kepada masyarakat untuk membaca atau menonton dan memahami mesej yang ingin disampaikan. 
- Setiap penghasilan foto atau video yang menarik mampu menarik minat dan meninggalkan kesan kepada masyarakat.

b) Mudah difahami
- Pengahasilan foto atau video yang ingin disampaikan perlulah mudah dan difahami oleh masyarakat.
-Konsep yang dibuat hendaklah mudah.

c) Ketara
-Penghasilan foto atau video hendaklah mudah dan tidak menimbulkan kekeliruan tentang makna yang disampaikan.

d) Mesej
- Mesej yang ingin disampaikan perlulah sesuai dengan gambar atau video yang dipilih seta difahami oleh masyarakat.

e) Promosi
-Asas grafik yang penting untuk memberi kesan yang positif terhadap mempromosikan sesuatu.
- contoh : Promosi tahunan di pusat beli belah.

Bahan-bahan Asas Grafik :
a) Bunting/Banner
b) Pamphlet
c) Poster 
d) Gambar/ Foto
e) Billboard
f) Video

RUJUKAN:
Normaliza Abd Rahim (2019), Multimedia dalam Bahasa, Penerbit Universiti Putra Malaysia, Universiti Putra Malaysia, Selangor.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020 : Kalendar 2021